検索結果一覧

英語学習者のモチベーションを高めるための授業実践とその効果  オーセンティックな教材を用いて Motivating EFL Learners with Authentic Materials

著者
林 千代 
シリーズ
 
助成
 
判型
A5 
ページ
96 
定価
1,980円 (本体1,800円 )
発行日
2019年3月25日 
ISBN
ISBN978-4-86327-475-4 
Cコード
C3082 
ジャンル
英語教育
 
内容
「自律性」「興味」の高さが外国語学習者のモチベーションに与える影響を英語授業実践・実証的研究から読み解く。
渓水社で購入する

購入冊数

オンライン書店で購入

この本の目次を見る
CHAPTER 1
 序章:研究の概観
 オーセンティックな教材を用いた統合的な英語授業実践

  1. 研究目的
  2. モチベーションの重要性
  3. 自己決定理論
  4. 動機付けが高まる条件
  5. 動機付けを高めるための英語授業デザイン
   5.1 方法
   5.2 授業実践
   5.3 結果と考察
   5.4 結論と示唆

CHAPTER 2
 Motivating EFL Learners through TED Talks
 TED Talksを使ったモチベーションを高めるための英語授業

  1. Introduction
  2. Motivation in Language Learning
  3. A Self-Determination Approach to Motivation
  4. Content-Based Instruction (CBI)
  5. Objective of the Study
  6. Method
   6.1 Participants
   6.2 Research Design
   6.3 Instruments of the Study
  7. Content-Based Instruction with TED Talks on Music
  8. Teaching Procedures
  9. Data Collection and Analyses
  10. Results and Discussion
  11. Conclusion

CHAPTER 3
 Using Songs in EFL Classrooms
 英語の歌を教材として使用した内容重視型授業

  1. Introduction
  2. Content-Based Language Instruction (CBI)
  3. The Study
  4. Method
   4.1 Participants
   4.2 Instrument of the Study
  5. Content-Based Intervention
   5.1 Phase 1: Studying English Songs
   5.2 Phase 2: “My Favorite Song” Presentation
  6. Students’ Perceptions of the Content-Based Instruction with Songs
  7. Conclusion

CHAPTER 4
 Using Children’s Literature in EFL Classrooms
 絵本・児童文学を使用した英語授業

  1. Introduction
  2. Children’s Literature in Adult Education
  3. Special Features of Children’s Books for Adult Language Learners
  4. Criteria for Book Selection
  5. Teaching Children’s Literature in the L2 College Classroom
   5.1 Context of Teaching
   5.2 Teaching Procedures
   5.3 Book Selection Criteria
   5.4 Picture Books, Synopses, Students’ Reactions
   5.5 Students’ Perceptions of Reading Picture Books
  6. Conclusion

CHAPTER 5
 “Choice” in EFL Classrooms
 英語の授業における「チョイス」

  1. Introduction
  2. Literature Review
   2.1 Self-Determination Theory
   2.2 Autonomy Support in Classrooms
   2.3 Choice and Intrinsic Motivation
   2.4 Cross-Cultural Views on Autonomy and Choice
   2.5 Studies on Choice
  3. Purpose of the Study
  4. Method
   4.1 Participants and Instrument
   4.2 Project: “Talk Like a TED Speaker”
  5. Results and Discussion
   5.1 Topics Students Chose
   5.2 Questionnaire Results
  6. Conclusion

 索引
戻る